15. juli 2012

Vegetarfrikadeller og bulgursalat med koriander

Her i weekenden har jeg forsøgt at lave noget sund mad, og noget af det er faktisk lykkedes ret godt.
Lørdag lavede jeg vegetarfrikadeller med bulgursalat til. Jeg prøvede mig lidt frem, og der er nogle justeringer der skal foretages til en anden gang (dem får I også med)

Til 2 personer

Ingredienser:

"Frikadeller"
1/4 selleriknold, skrællet
1/4 (stor) broccoli
2 æg (jeg brugte 1, og jeg syntes det var svært at få det til at hænge sammen)
Rugbrødsrasp (eller alm. rasp) til det giver en passende konsistens
Kryderier efter eget valg (jeg brugte salt, peber og stødt kommen)

Bulgursalat
1 dl bulgur kogt efter anvisning
1/2 squash
1/4 grøn peber
Tre mellemstore buketter blomkål
En lille dusk koreander (eller en anden krydderurt, alt efter hvad man er til)
Jeg kom også 100 g blancherede grønne bønner i, men jeg synes ikke det blev rigtig godt. Jeg tror jeg prøver med edamame bønner en anden gang.
Olivenolie og eddike til dressing

Fremgangsmåde
Start med at skære selleri og broccoli i mindre stykker. Kog dem i letsaltet vand til de er møre. Når de er kogt tages de op af vandet (som gemmes til senere), og mos eller blend dem sammen til en fars-lignende masse. Smag blandingen til med salt, peber og evt. andre krydderier, og stil den væk til den er kølet lidt af.
Imens sættes bulguren over at koge, og blomkålsbuketterne koges let i vandet fra før. Peberbrugt og squash skæres i tern, koriander skylles og hakkes. Når blomkålen er kogt, deles den i mindre buketter og blandes med de grønne grøntsager.
Bland æg og rasp i "farsen" og form frikadeller. De steges ved middel varme i en lille smule smør.
Når bulguren er færdig blandes den sammen med grøntsagerne. Pisk olie og eddike sammen, og "dress" salaten.
Denne ret er helt grøn, og jeg synes egentlig det er lidt sjovt. Det er også derfor jeg f.eks. valgte grøn peber til salaten, selvom jeg bedre kan lide de røde.

Velbekomme!


1 kommentar: